Hoeveel eigen geld heb je nodig bij het kopen van een huis?

Ga je een eigen huis kopen? Dan loop je vast en zeker tegen veel vragen aan. Hoeveel eigen geld heb je dan nodig? En met welke kosten moet je rekening houden? Tot 2018 was het mogelijk om je nieuwe huis te financieren inclusief alle bijkomende kosten. Nu is het niet meer mogelijk om een huis te kopen zonder spaargeld. Alle extra kosten betaal je nu uit eigen zak.

Hoeveel eigen geld je nodig hebt om een huis te kopen legt Makelaar Remko je graag uit, zodat je een huis kunt kopen zonder zorgen en vooraf weet waar je aan toe bent. Uiteraard zijn de onderstaande kosten gemiddelde kosten en is het altijd afhankelijk van de koopsom van de woning.

Welke kosten heb je bij het kopen van een huis?

Om een juiste afspiegeling te kunnen maken van de kosten waar je rekening mee dient te houden is het belangrijk om eerst te weten of je nieuwbouw of bestaande bouw gaat kopen. De kosten voor nieuwbouw zijn namelijk anders dan de kosten bij bestaande bouw. Zo hoef je bij nieuwbouw geen overdrachtsbelasting te betalen.

Hoeveel eigen geld heb je nodig voor bestaande bouw?

Hieronder vind je een kort overzicht van de kosten waar je rekening mee dient te houden bij bestaande bouw:

Bij het kopen van een bestaand huis dien je rekening te houden met de kosten koper. Onderdeel van de kosten koper, ook wel k.k. genoemd, is de overdrachtsbelasting. De overdrachtsbelasting bedraagt 2% van de koopprijs.

Let op: Onder bepaalde voorwaarden betaal je geen overdrachtsbelasting. Kijk voor de huidige geldende regels op de website van Rijksoverheid.

Hypotheekadvies

Om hypotheekadvies in te winnen maak je een afspraak met een hypotheekadviseur. Als Van Overbeek Makelaars werken wij samen met De Hypotheekshops bij ons in de buurt. Bij De Hypotheekshop is het eerste gesprek altijd gratis. En pas als je de hypotheek hebt afgesloten betaal je de hypotheekadviseur voor het advies. De kosten voor het afsluiten van een hypotheek kan een uurtarief of een vast tarief zijn. Dit is afhankelijk van wat je van tevoren hebt afgesproken.

Voor wat betreft deze kosten kun je tot een bedrag van 1.5% van je hypotheeksom aftrekken, tot maximaal € 3.630,- per persoon.

Makelaarscourtage

Om een huis te kunnen kopen in de huidige woningmarkt kiezen veel mensen voor een aankoopmakelaar. Een aankoopmakelaar begeleidt je bij het vinden en het kopen van een huis. In de huidige woningmarkt is het noodzakelijk om snel te kunnen schakelen. Een makelaar is op de hoogte van het nieuwste aanbod en wil dit graag met je delen zodat je jouw kansen vergroot op de woningmarkt.

Voordelen van een aankoopmakelaar:

  • No cure – No pay
  • Een aankoopmakelaar behartigt alleen jouw belangen
  • Begeleiding vanaf het begin tot na de sleuteloverdracht
  • Een reële blik. Een makelaar is niet emotioneel betrokken

De kosten van een aankoopmakelaar verschillen per makelaar. In het geval van het aankopen van een huis kan er een percentage van de aankoopsom worden berekend door de aankoopmakelaar.

Andere makelaars werken met een vast tarief. Een tarief wat vooraf wordt afgesproken; zo weet je altijd wat de kosten zijn.

Een makelaar kan ook kiezen voor een tarief waarmee ze uitgaan van het onderhandelingsresultaat. Hoe meer euro’s de makelaar van de verkoopprijs af weet te krijgen, hoe hoger het tarief is.

Natuurlijk kost een aankoopmakelaar geld maar een aankoopmakelaar levert ook geld op.
Vaak kun je bij een makelaar ook terecht voor een verhuisadviesgesprek. Dit is een gratis en vrijblijvend gesprek waarbij de makelaar informatie deelt met betrekking tot het aankopen van een woning. Zo weet je precies waar je allemaal rekening mee moet houden bij het kopen van een huis.

Gratis verhuisadviesgesprek

Vraag een gratis verhuisadviesgesprek aan!

Taxatierapport

Bij het kopen van een huis heb je doorgaans een taxatierapport nodig. In een taxatierapport staat de waarde van een huis vermeld die is bepaald door een taxateur. In een taxatierapport wordt rekening gehouden met het type huis, de grootte, de staat van onderhoud en de ligging.

Voor een hypotheekaanvraag heb je een taxatierapport nodig omdat de hypotheekverstrekker wil weten of de hoogte van de hypotheek overeenstemt met de waarde van het onderpand (de woning). Het bedrag dat jij als koper van het huis betaalt hoeft niet hetzelfde te zijn als de taxatiewaarde. De koopsom die jij betaalt wordt bepaald door de markt op dat moment. Grote kans dat je in de huidige markt meer voor de woning over hebt dan de taxatiewaarde.

Omdat je vanaf 1 januari 2018 maximaal 100% van de marktwaarde mag lenen heeft de waarde in het taxatierapport dus direct invloed op de maximaal te verkrijgen financiering.

Tegenwoordig vragen alle geldverstrekkers een gevalideerd taxatierapport. Bij Van Overbeek Makelaars werken wij samen met de NWWI. Het NWWI (Nederlands Woning Waarde Instituut) keurt alle rapporten van de makelaars die bij hen aangesloten zijn. Alle taxateurs die aangesloten zijn bij het NWWI moeten aan strenge eisen voldoen. Alle makelaars binnen Van Overbeek Makelaars kunnen je huis taxeren en zijn aangesloten bij het NWWI.

Bouwkundige keuring

Zeker bij een oudere woning is het verstandig om een bouwkundige keuring te laten uitvoeren. Een bouwkundige keuring is een onafhankelijke visuele keuring. Zo krijg je inzicht in de bouwkundige staat van de woning en inzage in de kosten om de woning op te knappen.

Waarom zou je kiezen voor een bouwkundige keuring? Als koper heb je een onderzoeksplicht. Je hebt dus een plicht om te onderzoeken wat de bouwkundige staat is van de woning die je wilt gaan kopen. Blijken er later verborgen gebreken te zijn, dan kun je de verkoper hierop aanspreken.

Iedereen mag een bouwkundige keuring uitvoeren. Let daarom op of de partij die je kiest ook een betrouwbare partij is. Van Overbeek Makelaars werkt met verschillende betrouwbare partijen samen. Zo weet je zeker dat je een betrouwbaar, onafhankelijk keuringsrapport in handen krijgt.

Als je een bouwkundige keuring laat uitvoeren dien je rekening te houden met een prijs tussen de € 275,- en € 475,-. Let op: dit zijn gemiddelde kosten. De exacte prijs is afhankelijk van verschillende factoren zoals bijvoorbeeld de oppervlakte, inhoud en locatie van de woning.

Notariskosten

Wanneer je een huis gaat kopen heb je altijd een notaris nodig. Een notaris is de enige die jouw nieuwe woning kan overdragen. Er wordt een leveringsakte (overdrachtsakte) en een hypotheekakte opgemaakt. Beide aktes zijn verplicht als je een hypotheek nodig hebt om een huis te kopen.

De leveringsakte wordt door de notaris, de koper en de verkoper ondertekend. In de leveringsakte wordt officieel vastgelegd dat de woning en de grond van de verkoper naar de koper wordt overgedragen.

In de hypotheekakte is vastgelegd dat je jouw woning aanbiedt als onderpand in ruil voor de hypotheek. Deze akte dient getekend te worden door de hypotheekverstrekker, de koper en de notaris. Als de akte door iedereen is getekend stuurt de notaris de hypotheekakte door naar het Kadaster zodat het kan worden ingeschreven.

Onderstaand een overzicht van de notariskosten waar je zeker rekening mee moet houden:

  • Kosten voor het opstellen van de leveringsakte en de hypotheekakte
  • Kosten om de aktes in te schrijven in het Kadaster
  • Kosten voor onderzoek en de BTW

Vraag altijd een offerte op. De notaristarieven kunnen sterk variëren omdat de notaristarieven vrij zijn om te bepalen. Kijk ook altijd goed na welke werkzaamheden de notaris voor je verricht. Meestal is de regel dat de koper de notaris uit mag kiezen. Dit is het meest logisch omdat de koper de notariskosten dient te betalen (de kosten koper).

De gemiddelde kosten voor het opstellen van een leveringsakte voor een woning liggen tussen de € 800,- en € 1.600,-. De gemiddelde notariskosten voor het opstellen van een hypotheekakte liggen tussen de € 500,- en € 2.100,-.

Kosten bij het kopen van een nieuwbouw woning

Het verschil tussen het kopen van nieuwbouw en het kopen van bestaande bouw is dat je nieuwbouw meestal “vrij op naam” koopt. Dit in tegenstelling tot de kosten koper bij een bestaande woning. Onderstaand een overzicht van de kosten die ook van toepassing zijn voor nieuwbouw:

  • Inschrijving van het eigendom bij het Kadaster
  • Hypotheekrente tijdens de bouw
  • Bouwrente
  • Meerwerkkosten
  • De BTW over de koopsom, inclusief grond

Er bestaat de mogelijkheid om deze kosten mee te financieren. Een groot deel van deze kosten wordt namelijk opgenomen in de berekening van de woningwaarde.

Voor de hypotheekrente tijdens de bouw geldt dat je over de hypotheek rente betaald en je over het saldo van het bouwdepot rente ontvangt.

Bouwrente is de rente die in rekening wordt gebracht door de bouwer of aannemer omdat men is begonnen met bouwen terwijl de woning nog niet is verkocht.

Onderhoud en inrichting van je woning

Hoeveel eigen geld je nodig hebt voor de inrichting en het onderhoud van de woning is persoonlijk en hangt sterk af van de woning. Is de woning goed onderhouden of net nieuw dan hoef je hier veel minder eigen geld in te steken dan wanneer het een oud huis is dat opnieuw moet worden opgebouwd.

Ook met betrekking tot de kosten voor de inrichting is het heel persoonlijk hoeveel eigen geld je nodig hebt. Wil je alles nieuw kopen of neem je veel spullen mee uit je huidige woning? Koop je alles bij een speciaalzaak of bij een bouwmarkt? Alles heeft een prijskaartje.

Stel vooraf een lijst met eisen en wensen op. Wat heb je echt nodig en wat wil je graag aanschaffen voor je nieuwe woning. Laat je informeren over de prijzen en zet deze bedragen op je lijst. Zo hou je inzicht in de kosten voor je inrichting en het onderhoud van je woning.

Een huis kopen zonder zorgen

Met bovenstaande uiteenzetting van de kosten krijg je een idee hoeveel eigen geld je nodig hebt om een huis te kunnen kopen. Natuurlijk zijn er ook altijd onvoorziene omstandigheden. Probeer ook deze mee te calculeren, zodat je een ruim budget hebt om van je droomhuis ook echt het huis van je dromen te kunnen maken. Twijfel je of je wel een realistisch overzicht van de kosten hebt? Maak gewoon een afspraak met een Van Overbeek Makelaar. Wij helpen je graag. In de afgelopen 50 jaar hebben wij al heel veel woningen verkocht en aangekocht. Wij mogen dus wel zeggen dat wij een realistische kijk hebben op de kosten waardoor jij zeker weet dat je voldoende eigen geld hebt om te verhuizen zonder zorgen!

Delen via
WhatsAppFacebookLinkedInTwitter
Beoordeling van onze klanten, bekijk onze reviews.